“Je moet goed
met mensen kunnen
omgaan.”
– Regillo Reincke
Regillio Reincke werkt zo’n 17 jaar op de commerciële afdeling bij Koornstra & Co. Dit is het hart van alle inkoop- en verkoopactiviteiten.
Op de commerciële afdeling van Koornstra & Co. moet je goed bij de les blijven. Op deze afdeling vindt de in- en verkoop plaats. Commercieel medewerker Regillio Reincke is sinds 2002 werkzaam bij het bedrijf. Hij richt zich vooral op de inkoop. Zijn bureau heeft hij netjes geordend met overzichtelijke stapeltjes papier en lijstjes met aantekeningen. Op zijn scherm staat net een mailtje met een contract voor een leverancier die rettich wil verkopen. “In de winter halen we onze rettich uit Italië, waar ook deze leverancier zit. In zo’n contract stel ik helder op welke prijzen we zijn overeengekomen, aan welke kwaliteitseisen de producten moeten voldoen en hoeveel we ervan gaan kopen”, zo legt Regillio uit.
Het zwaartepunt van de dag ligt voor Regillio en zijn collega’s in de ochtend. “Dan kan het zijn dat er veel verschillende klanten en leveranciers op hetzelfde moment bellen. Op zulke momenten moet je best even stressbestendig zijn. In een tijdsbestek van zo’n uurtje tot anderhalf uur moet je al je prijzen verzameld hebben en de verkoopprijzen gemaakt hebben. De piek ligt dan tussen 9.00 en 12.00 uur.”
“In de middag ben je dan juist weer bezig met wat meer lange-termijnprojecten die niet zozeer diezelfde dag nog afgehandeld moeten worden.”
Veel van de communicatie gaat in het Engels of in het Duits. “In de Duitstalige landen en het verenigd koninkrijk zitten veel van onze klanten. Het is vanzelfsprekend dat je een woordje Engels of Duits spreekt”, aldus Regillio. “Verder moet je goed met mensen om kunnen gaan. Met veel klanten en leveranciers heb je regelmatig te maken. Daar moet je een goede band mee op kunnen bouwen. Dat is essentieel.”
“Je moet goed
met mensen kunnen
omgaan.”
– Regillo Reincke
Als verkoper heeft Regillio zich onder meer gespecialiseerd in het beleveren van cruiseschepen. “Dat is een vak apart. Bij cruiseschepen werken we met contracten die we ver voordat het seizoen begint al hebben afgesloten. Die prijzen gelden dan voor een heel seizoen. Ook moet je er rekening mee houden dat er cruises van 10 tot 15 dagen en soms langere tijd worden gemaakt. We moeten dus producten leveren die een langere tijd gebruikt kunnen worden. Maar net als bij onze andere reguliere klanten, gelden dezelfde spelregels: producten moeten gewoon goed zijn.”